Je oude referentiekader wordt compleet weggeblazen
Hanneke Schulz deed haar studie medicijnen in Nijmegen, waar zij haar man Alexander leerde kennen. Mede doordat zij een goede vrije school zochten voor hun kinderen kwamen ze in Zutphen terecht. Hanneke is Arts voor Verstandelijk Gehandicapten (AVG). Eenmaal in Zutphen raakte ze meer bekend met de antroposofie en nam zij contact op met de antroposofische zorginstelling DeSeizoenen met de vraag of zij een AVG konden gebruiken. Zij kon in Overkempe (Olst) en Verdandi (Zutphen en Loenen) aan het werk. De bestuurder van DeSeizoenen was enthousiast dat zij ook de interdisciplinaire basismodule bij de Academie Antroposofische Gezondheidszorg wilde gaan volgen.
Hanneke heeft in de zomer van 2019 de interdisciplinaire basismodule met goed gevolg afgerond. Ik spreek met haar over haar ervaringen.
”Het begint heel overweldigend, de interdisciplinaire basismodule. We zijn als reguliere arts opgeleid om met een bepaalde bril naar problemen te kijken. Ineens worden er totaal andere manieren van kijken naar de wereld geïntroduceerd. Je verkent onder andere het gebied van de driegeleding, van de viergeleding en de embryologie.”
“Je ‘oude’ referentiekader wordt compleet weggeblazen. Daarna blijkt eigenlijk pas hoe mooi deze antroposofische benaderingswijze het reguliere ondersteunt. Het zet deze zeker niet aan de kant, maar vult aan. Als het nodig is wordt er reguliere medicatie ingezet. Met name in preventieve zin en op het gebied van algeheel welbevinden schept de antroposofie nieuwe mogelijkheden. Het kan processen ondersteunen, zoals b.v. het immuunsysteem om de weerstand te verhogen. Waarmee het soms lukt om steeds terugkerende blaas- of oorontstekingen minder vaak terug te laten komen. Of het kan via ritmische massage meer rust brengen, waardoor de bloeddruk kan dalen of er minder onrust bestaat. Hierdoor zie je dat er soms net wat minder reguliere medicatie ingezet hoeft te worden.”
Hoe heb je het onderwijs in de basismodule ervaren?
“Het onderwijs is best intensief, je krijgt veel informatie in de 2 dagen per maand dat je les hebt. Ook omdat veel dingen die ik te horen kreeg nieuw voor mij waren en zoals ik al aangaf, me een heel andere kijk op de wereld gaven. Doordat er sprake is van zogenaamd ‘ademend’ onderwijs zijn de dagen wel goed vol te houden. De theorie en praktisch of kunstzinnig werken wisselen elkaar af. Daardoor waren we niet de hele dag met ons hoofd bezig, maar was er ook tijd om het gehoorde te verwerken. Je doet zo ook ervaring op met de verschillende therapieën die in de antroposofische zorg kunnen worden ingezet.
Je zit in een vaste groep met mensen uit verschillende disciplines. Ik keek er altijd naar uit om weer samen met de groep aan een opleidingsdag deel te nemen.”
Lees het hele artikel op antropos.nu